Vakantie Denemarken (Funen en westkust)

12 juni 2007 - Ronaes, Denemarken

Dinsdag 12 juni 2007.
Vanmiddag haalden we de caravan uit de stalling en zetten hem voor de deur.  Komende zondag vertrekken we weer naar Denemarken, maar de vrije uurtjes van deze week besteden we aan het controleren van de buiten- en binnenkant van onze Knaus.  De slaapzakken vervangen we voor dakbedden, een paar dikkere kussens komen erin, we plaatsen een rook- en een Co- melder en ik verleg de doucheslang. Tijdens de vorige reis zaten we n.l. spontaan zonder water omdat de douchekraan open stond toen we een stop maakten voor koffiedrinken. De koffie had Anneke thuis al gemaakt, dat was dus geen probleem, maar voor Sam hadden we geen water meer. Wat was er gebeurd: Door het schommelen van de caravan had de doucheslang de kraan geraakt, die was open gegaan, de waterpomp deed zijn werk en de automobilisten achter ons moeten gedacht hebben dat het regende.  Dat gebeurt ons natuurlijk geen 2e keer. Verder de banden, de remmen en de verlichting gecontroleerd.  De volgende stap: Inpakken, voor een deel tenminste, want in mei hadden we veel op z'n plaats laten staan.  Zaterdag rustig boodschappen gedaan, de koelkast aan de stroom en verder inpakken.

Zondag 17 juni        Eerst nog de tv en dat soort apparaten in de caravan gelegd, stroomkabel opgeruimd, pootjes ingedraaid en om 8.20 uur konden we vertrekken.  Om 10.25 uur kregen we zin in koffie en pakten een Parkplatz voorbij Oldenburg.  Ja, Sam kreeg deze keer wel z'n water en moest natuurlijk ook wel weer wat water kwijt (wij ook trouwens).  Het weer tijdens deze reis was geen echt vakantieweer, soms scheen de zon, maar ook op regenwater werd niet bezuinigd.   Na nog 2 stops, tussen Hamburg en de deense grens en de 2e vlak bij Aabenraa was het 16.00 uur geworden, volgens het Nissan navigatiesysteem was het nog 1 uur rijden naar de camping.   Nou, dat klopte precies, om 17.00 uur meldden we ons bij de receptie van Ronaes Strand Camping vlakbij Norre Aby op Funen, de zon scheen volop en de temperatuur was lekker.  We kregen een ruime plaats toegewezen van de vriendelijke campingbaas en zetten de caravan met de achterkant richting het water.  Dat bleek achteraf niet zo onhandig te zijn.  De camping was nog lang niet vol, sterker nog plaats zat!

De eerste dagen hebben we genoten van de rust en het mooie weer.  Anneke was tussen de wandelingen door bezig met het tekenen van een Mandela en ik vermaakte me wel met een boek.  Maar langzamerhand viel het op, dat een aantal denen met de auto de camping opkwamen, hun caravan inpakten en vertrokken.  Zo ontstonden nogal wat lege plaatsen.  Wel kwamen duitse campers en nederlandse caravans de lege plaatsen weer bezetten.

Vrijdags maakte een flinke onweersbui een eind aan het mooie weer.  Aan het begin van de avond begon de wind flink aan te wakkeren en wel zo, dat we om 12 uur 's avonds, in de stromende regen, onze luifel oprolden.  s'Nachts werden we wakker omdat de caravan stond te schudden door de storm en door het lawaai van de klettende regen, het was noodweer!  Daarom waren die denen dus vertrokken!   Goed, dat onze caravan met de achterkant naar het water stond, want daar kwam de wind vandaan!  Tegen de morgen werd het een beetje droog, maar de storm zakte niet af.  Toch hebben we toen nog even kunnen slapen.  Om een uur of 9 moest Sam even naar buiten en liepen we over de camping richting de receptie.   Het strand was niet terug te vinden door het hoge water, hier en daar stond een voortent scheef,  een ander lag plat en uitgescheurd over de grond en de campingpaden leken hier en daar op binnenmeren.  In de loop van de dag zakte ook de wind en kwam het campingleven weer op gang.

Eigenlijk hadden we hier langer willen blijven, maar vanwege het weer vertrokken we, om over te steken naar de westkust van Jutland.  De bedoeling was toch nog een week aan zee. Op maandag 25 juni na het ontbijt, naar de receptie gegaan voor afrekenen en afscheid genomen van de campingbaas die druk bezig was een vrachtautolading grind uit te storten om de  paden weer begaanbaar te krijgen.

Zo kwamen we in de middag aan op Camping Houstrup, een grote camping met ruime plaatsen.  Tijdens het inschrijven kregen we een kaart van de receptioniste waarop ze alle vrije plaatsen aankruiste, daarmee liepen we over de camping om te kiezen. Ook hier zagen we veel voortenten over de grond, een paar pallets er op om wegwaaien te voorkomen. Na het vinden van een plaats haalden we de auto en de caravan, alles geinstalleerd, wat tamelijk vlot ging alleen gaf de paal geen stroom.  Gelukkig was onze kabel lang genoeg voor een paal verderop, die ons wel stroom wilde geven.  Tijdens ons verblijf op Camping Houstrup hebben we veel gewacht tot de regen ophield, wandelingen gemaakt, de omgeving bekeken in de auto in de regen, naar de Klitplantage geweest,  Hennestrand bezocht en op een die ene zonnige middag (waar gebeurd!) een lange strandwandeling gemaakt.

Tijdens een praatje met een Deen, die even bij z'n caravan kwam kijken, vroegen we wat het weer zou doen.  Hij zei veelbetekend "Allessss Regen".  Dat was de waterstraal die de emmer deed overlopen en daarom zijn we na nog 1 dag wachten op droog weer, 's morgens om 8 uur vertrokken en na een rustige rit, zonder file's, kwamen we rond 17 uur weer thuis, waar het (heel  verrassend) regende.    Onze volgende reis zal richting het zuiden gaan, hopelijk is de zon dan ook die kant op!